Syllabus

Title
2264 ZuWi II: Politicisation and Depoliticisation: Pathways towards Sustainability
Instructors
Univ.Prof. Dr. Ingolfur Blühdorn
Contact details
Type
PI
Weekly hours
2
Language of instruction
Englisch
Registration
09/13/16 to 09/29/16
Registration via LPIS
Notes to the course
Subject(s) Bachelor Programs
Dates
Day Date Time Room
Wednesday 10/19/16 05:00 PM - 07:00 PM D2.0.038
Wednesday 11/02/16 05:00 PM - 07:00 PM D2.0.038
Wednesday 11/09/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 11/16/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 11/23/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 11/30/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 12/07/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 12/14/16 05:00 PM - 08:00 PM D2.0.038
Wednesday 01/11/17 05:00 PM - 07:00 PM D2.0.038
Contents

In the second half of the 20th Century, social movements aimed to question and challenge (politicize) the established socio-economic order of liberal democratic consumer capitalism. Yet by the turn towards the new Century the belief had taken root that so-called NEPIs (new environmental policy instruments) would be more promising because they aimed to depoliticize environmental politics thus making it less controversial. Two decades later, however, confidence in eco-political strategies of depoliticization seems to be waning. In this course we will

•    explore what politicization and depoliticisation may mean in eco-politics;

•    investigate to what extent eco-political issues can actually be depoliticized;

•    understand the limitations of strategies of politicization as well as strategies of depoliticization;

•    relate these debates to contemporary discourses of post-democracy and post-politics.


Learning outcomes
Nach Absolvieren einer ZuWi II-LV haben die Studierenden Wissen über den gesellschaftlichen und ökologischen Kontext wirtschaftlichen Handelns erlangt. Sie verfügen über eine ganzheitliche Perspektive, die Wirtschaft und Gesellschaft in biophysische Systeme eingebettet sieht und Wirtschaft im gesellschaftlichen Kontext verankert. Studierende erkennen,dass ihr späteres berufliches Handeln Auswirkungen auf die Gesellschaft und die natürliche Umwelt hat, dass sie eine soziale Verantwortung tragen und einen Beitrag zu einer langfristig nachhaltigen Entwicklung leisten können. Sie haben Kompetenzen wie Selbstreflexion, Sensibilität für Diversität und das Verstehen von Komplexität erlangt. Sie sind fähig Informationen aufzubereiten, Probleme und Problemlösungen zu erarbeiten und zu kommunizieren.

Entsprechend der didaktischen Ausrichtung erfolgen Leistungserbringungen mehrdimensional. Die Beurteilung setzt sich aus mehreren Teilen zusammen (Präsentation/Handout + Textzusammenfassungen + Mitarbeit + Abschlussprüfung). Besonderes Augenmerk wird auf die Befähigung zu Teamarbeit und auf die Erlangung von Reflexions- und Erfahrungswissen gelegt.

Feedback seitens der Lehrenden hilft den Studierenden, ihre Fähigkeiten zu erkennen und weiterzuentwickeln.

Teaching/learning method(s)

•    introductory lectures by the Professor

•    Analysis of selected academic sources in presentation groups

•    plenary discussion and assessment of relevant concepts and ideas

•    critical case studies on specific policy instruments


Assessment

•    Engagement in class discussions (10%)

•    Assessment of written notes on selected texts (20%)

•    Analysis, presentation and discussion of a specific topic (30%)

•    Production of an analytical discussion paper (3000 words) (40%)


Prerequisites for participation and waiting lists

Die Platzvergabe während der Anmeldefrist verfährt im „first-come, first-served Prinzip“. Falls Sie eine gültige LV-Anmeldung haben, aber an dieser Lehrveranstaltung nicht teilnehmen können, melden Sie sich bitte während des Anmeldezeitraums über LPIS wieder ab, damit Ihr LV-Platz anderen Studierenden zur Verfügung steht.

Sollte es eine Warteliste für die Anmeldung zur Lehrveranstaltung geben, werden die Studierenden der Warteliste nach dem Ende der Anmeldefrist nach Studienfortschritt gereiht und auf noch verfügbare Plätze zugeteilt - vorausgesetzt, dass diese über noch keine gültige Anmeldung zum Planpunkt verfügen.

Dieses Vorgehen ist allerdings nicht als Platz-Garantie zu verstehen!

Other

This course will be taught and examined in English. It will be based mostly on English language sources.

Last edited: 2016-05-18



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